Oppilaat opettivat johtajia Torkinmäen koululla

Tuore Microsoftin Showcase-koulu Kokkolassa vastaanotti erityisiä vieraita, kun kaupunginjohtaja Antti Isotalus, sivistysjohtaja Peter Johnson ja Microsoftin toimitusjohtaja Pekka Horo kävivät koululla joulukuun alussa. He tutustuivat siihen, miltä uudenlaiset oppimistavat näyttävät ja saivat käytännössä kokeilla koodaamista.

IMG_4946
Keskiaika-projektin digitaalisia kynämerkintöjä OneNotessa.

 

MIEExpert-opettaja Jenni Känsälä valotti, että koulussa käytetään ahkerasti OneNotea opetuksessa ja sen avulla työstetään monia tehtäviä yksin ja ryhmissä. Oppilaat antavat myös vertaispalautetta toisilleen. Erityisesti OneNote Class Notebookin käyttö on muuttanut opiskelua uudenlaiseen suuntaan; opettajien ei tarvitse kantaa papereita mukanaan, kun kaikki muistiinpanot kulkevat mukana Surface-tableteissa. Tabletit ovat kevyitä ja ne korvaavat hyvin perinteisen kannettavan. Kynäominaisuus laajentaa käyttömahdollisuuksia entisestään, kun näytölle voi kirjoittaa, piirtää tai tehdä merkintöjä käsin. Katso video Torkinmäen Surfacen käytöstä tässä blogissa: https://uusioppimisenmaailma.fi/2015/12/15/surface-oppimisen-valineena/

Oppilaat esittelivät vierailulla, miten he ovat käyttäneet digitaalista muistikirjaa oppimisen tukena. Erityistä tässä oli, että opettajat siirtyivät katsomaan sivulle, kun oppilaat pääsivät ylpeinä esittelemään itse työstämiään digitaalisia tietomaailmoja, joissa ääni, kuvat, videot ja käsin kirjoitetut muistiinpanot näyttelivät pääosaa.

Kalle
Kalle Nikula sanoi pitävänsä uudenlaisesta oppimisesta, erityisesti Surfacen kynän käyttö on ollut uusi tapa oppia.

 

Kuudesluokkalainen Kalle Nikula näytti, miten he olivat tehneet näytelmän käsikirjoituksen keskiaikatarinaan OneNoteen ja sen jälkeen esittäneet sen OfficeMixillä. Eri ryhmät pystyivät arvostelemaan ryhmätyötilassa toisten ryhmien töitä, lisäämään kuvia ja ääntä. ”Olihan tämä aika uutta, erityisesti digitaalisen kynän käyttö oli uusi kokemus. Kuvaamataidossa olemme myös lisänneet OneNoteen töitä, joita opettajat ovat arvioineet”, Nikula kertoo.

Aapo
Aapo Talonen esitteli luokkaretken projektin satoa.

 

Syyskuussa torkinmäkeläiset menivät luokkaretkelle Kokkolasta Kuusamoon. He etsivät ja piirsivät reitin kartalle ja tekivät matkapäiväkirjaa OneNoteen. Tätä projektia esitteli Aapo Talonen. ”Alussa muistikirjan hahmottaminen oli vaikeaa. Parasta tässä on, kun sisällöt on helppo löytää”, kuudesluokkalainen Talonen esitti.

IMG_4958
Fiia Känsälä ja Sara Heinonen pitävät muistikirjaohjelman reaaliaikaisuudesta.

 

Fiia Känsälä ja Sara Heinonen kertovat, että matematiikassa OneNote-muistikirjaan on lisätty pulmapähkinöitä, joita nopeasti edenneet voivat käydä kopioimassa omaan vihkoonsa ratkaistavaksi. Oppilaat kehuivat, että työskentely on kätevää, kun opettaja näkee suoraan vihkosta, mitä he ovat tehneet ja missä vaiheessa he ovat.

Vierailulla demottiin lopuksi johtajille kahta erilaista koodausympäristöä: Kodu-ohjelmointiympäristöä sekä Minecraft-tutorialia, jossa voitiin ohjata Minecraft-pelistä tuttuja hahmoja liikkumaan erilaisten peräkkäisten käskykomentojen avulla. Minecraft-tutorialiin voit tutustua täällä: www.code.org/mc ja Koduun täällä: www.kodu.org.

Peter
Kokkolan sivistysjohtaja Peter Johnson Kalle Nikulan ja Topi Mäen Kodu-opastuksessa.

 

Kokkola ja Torkinmäen koulu lähtee myös vuoden 2016 alusta mukaan NPDL-ohjelmaan. Ohjelmassa tuetaan oppimisen muutosta ja siirtymistä uuden opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen ja arviointiin.

Ville
Kokkolan kaupunginjohtaja Antti Isotalus Ville Kotilaisen Kodu-perehdytyksessä.

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s