Millaista on oppiminen nyt Espoossa?

Ensi viikolla Oppimisen Fiesta kutsuu kaikki opetuksesta kiinnostuneet Finlandia-talolle. Demopisteellä on mahdollisuus myös nähdä viiden yrityksen rakentamassa #OppiminenNYT -demopisteessä, miten espoolaisen Kirkkojärven koulun kuudesluokkalaiset opiskelevat uuden opetussuunnitelman mukaisesti ilmastonmuutokseen liittyviä teemoja. Globaaliin MIE-verkostoon kuuluvat opettaja Janne Konttinen ja pedagoginen ICT-ohjaaja Risto Lauri ohjaavat oppilaita demopisteellä tapahtuman ajan.

Kirkkojärven koululla uudenlainen opiskelu on jo arkea. ”Uusi ops on nyt se juttu”, kertoo Janne Konttinen. ”Siihen kuuluu oppiminen, joka ei ole enää opettajajohtoista, vaan tuotoksina syntyy oppilaan itse etsimää ja rakentamaa tietoa. Opettaja toimii apurina ja ohjaa tiedon löytämiseen. Epäonnistumisia sallitaan, täydellisyyttä ei vaadita eikä heti voida päästä täydelliseen lopputulokseen”, Konttinen sanoo. ”Uudessa oppilaslähtöisessä opiskelemisessa oppilaat keskustelevat ja jakavat enemmän ja joutuvat keskenään muodostamaan yhteisen tiedon”, hän selittää. Demopisteellä tämä näkyy käytännössä siten, että oppilaiden annetaan itse etsiä tietoa ilmastonmuutoksesta ja haastatella tapahtumassa alan asiantuntijoita, kuten meteorologi Pekka Poutaa ja tulevaisuudentutkija Ilkka Halavaa.

oppiminen2Kirkkojärven koulun oppilaita NET Forumin #OppiminenNYT-pisteellä. Taustalla Risto Lauri.

Demopisteellä hyödynnetään opiskelussa myös uutta teknologiaa, johon kirkkojärveläiset ovat jo tottuneet. ”Suurin muutos on tapahtunut vastuussa, yhteistyössä ja keskustelussa. Yhteistyöhön puolestaan digitalisaatio on tuonut paljon uutta”, sanoo pedagoginen ICT-ohjaaja Risto Lauri. ”Teknologia toimii välineenä pedagogiikkaan. Tiedon etsiminen, tuottaminen ja jakaminen vaikkapa OneDriveen on nopeampaa kuin koskaan. Nyt kannustetaan oppilaita myös etsimään omat vahvuutensa ja tuomaan ne esille.”

Uudet tavat tehostavat oppimista

Risto Laurin mukaan aluksi uudet työtavat tietysti työllistävät opettajia ja oppilaita enemmän, mutta lopulta ne antavat paljon. ”Tieto kulkee mukana koko ajan ja esimerkiksi Excel-taulukkoa voi palata täydentämään omalla kännykällä mistä tahansa. Myös oppimista voi jatkaa missä vain. Näin opetellaan taitoja, jotka ovat laaja-alaisia ja kulkevat mukana aina työelämään saakka”, Lauri sanoo.

Monialaiset kokonaisuudet myös kannustavat yhteistyöhön, kun ennen vanhaan jokainen opettaja teki itse omat oppisisältönsä. ”Opettajahuoneessakin näkyy yhteistyö uudella tavalla, ja nyt siellä kuulee mietittävän jatkuvasti, miten voisimme yhdistää oppiaineita”, Konttinen kertoo innoissaan.

Uudet oppimisympäristöt ja -järjestelyt kannustavat myös oppimaan. ”Oppilaat viihtyvät nyt paremmin. Aiemmin he olivat tottuneet istumaan pulpeteissa, eivätkä aluksi pitäneet uudesta järjestelystä. Kun he oppivat työskentelemään eri ympäristöissä, heiltä syntyi myös parempia tuotoksia”, Lauri summaa.

Tervetuloa katsomaan Kirkkojärven kuudesluokkalaisten uudenlaista oppimista #OppiminenNYT-ympäristöön Veranda 2-tilaan Oppimisen Fiestaan 1.-2.11.! Lue lisää: www.oppiminennyt.fi

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s