Skypellä maailman ympäri

Opettaja Paula Vorne on hyödyntänyt Skypeä opetuksessa monipuolisesti vuodesta 2012 alkaen. Skypen avulla hän on saanut vietyä oppilaat sellaisiin paikkoihin, mihin heillä ei olisi muuten ikinä ollut pääsyä. Lue Paulan tarina alta.

Lisää aiheesta: Skype ja Muuvit-liikuntaseikkailu ovat yhdistyneet! Lue uutinen täältä.

Kuka?

Nimi: Paula Vorne (Twitter: @PaulaVorne)paula
Koulu: Oulujoen koulu, Oulu, 3. luokka. Yhteisopettajuus 44 oppilaan ryhmässä.
MIEExpert-verkostossa opettajana: 4 vuotta
Parasta opettamisessa? Hetket oppilaiden kanssa, kun heidän silmistään loistaa oppimisen ilo, luokassa on kuhinaa ja innostusta ja he pääsevät tiettyyn flow-tilaan.

”Innostus Skypen käyttämiseen alkoi vuoden 2012 Global forumissa Prahassa, kun tutustuin USA:laiseen opettajaan. Opettaja työskenteli Pathfinder-koulussa silloisessa Microsoftin Partners in Learning -opettajaverkostossa. Siitä asti olemme tehneet monikansallisia projekteja USA:laisten, kolumbialaisten, beirutilaisten, etelä- afrikkalaisten ja australialaisten kanssa. Skypeä olemme käyttäneet myös vanhempainillassa: järjestin vanhempainillan, jossa otimme Coloradoon reaaliaikaisen yhteyden, ja lauloimme lauluja puolin ja toisin.

Olemme järjestäneet muutamia Skype-projekteja luokkamme kanssa. Sanattoman viestinnän projektissa 1-2 -luokkalaiset kommunikoivat kolmella kielellä: englanti, suomi ja espanja. Ensin nauhoitimme videon suomeksi, sitten kerroimme saman videolla sanattoman viestinnän keinoin. Viime vuonna otimme yhteyttä kanadalaiseen kouluun, josta lähetettiin Suomeen travel buddy mustangi-pehmoeläin. Me lähetimme Kanadaan hirvi-pehmoeläimen, joka vietti kuukauden siellä, käyden jokaisen lapsen kotona. Välillä otimme Skype-yhteyden koululle ja kyselimme kuulumiset.

Henkilökohtaisesti olen ollut mukana Kakuma-projektissa, johon osallistui opettajia ympäri maailmaa kouluttamaan afrikkalaisen pakolaiskylän lapsia Skypen kautta. Pidin lapsille maantiedon ja englannin tunnin ja opetin heille muun muassa, miten kirjoitetaan hyvä aine. Tunnit olivat tykättyjä, ja samanaikaisesti tunnilla saattoi olla 200 oppilasta. Kakuman pakolaisleirillä asuu 200 000 ihmistä, joista kouluikäisiä on 75 000. Yhdessä luokassa saattoi olla 100-200 oppilasta, ja 10 lasta kohti 1 oppikirja.”
Kakuma-projektiin etsitään tällä hetkellä uusia yhteistyökumppaneita, ja auttaa voi muun muassa lataamalla Kakuma-pelin.

blogiskype
Paula Vorne yhteydessä kolumbialaisiin oppilaisiin.

Skypellä tekeminen on palkitsevaa. Olen huomannut, että ikinä ei ole ollut niin keskittynyttä tunnelmaa luokassa kuin Skypen aikana. Katunäkymien avulla oppilaat ovat katsoneet, miltä missäkin näyttää ja kenen kanssa he ovat yhteydessä. Tällä tavoin globaalin kansalaisuuden taidot kehittyvät ja oppimisympäristö on laajennettu maailmaan teknologian avulla. Näin voimme olla yhteydessä sellaisiin paikkoihin ja asiantuntijoihin, mihin oppilailla ei muuten olisi pääsyä.”

Miten alkuun? Aloita Skype in the Classroomin käyttö luokassasi opettajayhteisön vinkkien kautta.

Tuo maailma luokkahuoneeseesi globaalissa Skype-a-thonissa 29.-30.11.!

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s