OneNote helpottaa rehtoreiden arkea

Kuvassa Kokkolalaisen MIEExpert-opettaja Jenni Känsälän kutomat OneNote-sukat.

Kuka?tuija

Tuija Kainu
Rehtorina 5 vuotta
Mäntykankaan koulu, Kokkola.
– Koulumme on Majakka-koulu ja se kuuluu kansainväliseen NPDL-ohjelmaan. Koulussamme 3 MIEExpert-opettajaa.

Kuka?hanna

Hanna Pernu
Rehtorina 8 vuotta
Torkinmäen koulu, Kokkola.
– Koulumme on Majakka-koulu ja se kuuluu kansainväliseen NPDL-ohjelmaan. Koulussamme on 3 MIEExpert-opettajaa ja olemme Microsoft Showcase-koulu.

OneNote Staff Notebookissa, digitaalisessa muistikirjassa, rehtori voi työskennellä kolmella tasolla:

1. Sisältökirjasto: Tietojen tallennuspaikka, muokkausoikeudet rehtorilla, luku- ja kopiointioikeudet kaikilla. Toimii myös arkistona. Esim. Käytänteet, muistiot, kuukausitiedotteet, OPS, johtotiimimuistiot.

2. Yhteistyötila: Aktiivinen työskentelytila, johon jokaisella muokkausoikeudet. Esim. Hankinnat, ideat, koulutusmateriaalit, esityslistat, tiimit.

3. Henkilökohtainen tila: Muokkaus- ja lukuoikeudet opettajalla/avustajalla/koulusihteerillä/koulukuraattorilla ja rehtorilla. Esim. lukujärjestys, kehittymissuunnitelma, kehityskeskustelut.

Kokkolalaiset rehtorit Tuija Kainu ja Hanna Pernu ovat huomanneet, että OneNotella työskentely on tuonut helpotusta jaettuun johtajuuteen ja yhteisopettajuuteen, kun tieto on reaaliaikaisesti koko työyhteisön saatavilla. Jututimme Tuijaa ja Hannaa OneNote Staff Notebookin hyödyntämisestä hallinnollisessa työssä.

Tuija:

”Kun tulen töihin, avaan aina sähköpostin ohella OneNoten. En enää tallenna omiin tiedostoihin koneelleni, sillä OneNoteen tallentaminen onnistuu niin helposti. Tällöin ajantasaiset tiedostot löytyvät yhdestä paikasta itselle ja opettajille, eikä tarvitse erikseen tulla kyselemään rehtorilta jotakin tiedostoa.”

”Vähintä, mitä rehtori voi yhteisopettajuuden eteen tehdä, on mielestäni luoda sisältökirjaston lisäksi yhteistyötila, koska aina ei ehditä tapaamaan kasvotusten, vaan kaikilla on tiimimuistiot samassa paikassa OneNotessa. Näiden lisäksi jokaisella on myös oma henkilökohtainen tila, johon voi tallentaa omia tiedostoja.”

”Tämä on valtava lisä työhön ja käytännön työkalu jaettuun johtajuuteen. Työtapa konkretisoituu kokouksissa: kaikki avaavat OneNotesta kokouksen sivun ja voivat tutustua kokouksen sisältöön jo etukäteen. Tämä on tuonut aktiivisempaa osallistumista, ja kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa sisältöihin jo etukäteen.”

”Digitaalinen muistikirja on ollut nyt vuoden meillä käytössä. Olennaista on antaa aikaa ottaa käyttöön omalla ajalla, koska toisilla käytön aloittaminen sujuu nopeammin, toisilla se vaatii enemmän aikaa. Aluksi lähetin sähköpostilla ja liitteellä johtotiimille asialistat, mutta nyt samat asiat ovat näkyvillä OneNotessa jo sunnuntai-iltana. Seuraavan vuoden aikana voidaan pikkuhiljaa jättää sähköpostit pois.”

Hanna:

”OneNotea ja Skype for Businessia olemme käyttäneet myös rehtoreiden välisissä palavereissa. Asialistat kootaan OneNoteen yhdessä ja kokoustaminen onnistuu esimerkiksi Skypen kautta kätevästi, vaikka jokainen olisi omalla koulullaan.  Myös opettajakokouksissa opettaja tai rehtori voivat seurata kokouksen etenemistä reaaliaikaisesti OneNoten kautta ollessaan estyneitä osallistumaan kokoukseen. Asioihin on helppo palata milloin tahansa, koska kaikki tieto löytyy yhdestä paikasta.”

Tuija:

”OneNoten yhteistilan käyttö antaa mahdollisuuden myös koulusta erillään olevan tilan hallinnointiin eikä tarvita välttämättä viikoittaisia yhteisiä palavereita sovittavaksi, kun reaaliajassa voimme päivittää tiedostoja kaikkien nähtäväksi.”

”Ensimmäisen kerran kokeilimme yhteistä muistikirjaa koulutuksessa kolmen opettajan kanssa. Teimme yhdessä muistiinpanoja, ja ne, jotka eivät olleet paikan päällä pystyivät seuraamaan koulutuksen muistiinpanoja, ja ehdottamaan vaikkapa kysymystä luennoitsijalle.”

Mitä uutta OneNotella työskentely on tuonut rehtorin työhön?

Molemmat:

”Joustavuutta, avoimuutta, työkalun jaettuun johtamiseen, lisäksi se on nopeuttanut työskentelyä luokkien, tiimien ja koulujen välillä.”

Vinkkejä OneNoten käytön aloittamiseen?

Hanna:

”Jokaisen rehtorin tulee miettiä, mitä tietoja haluaa alkaa tallentaa OneNoteen. Jokaisen tulee pohtia alussa, minkälaisen rakenteen ja sisällön haluaa muistioon luoda, mikä on rehtorin muokattavissa ja muiden selailtavissa, sekä mihin kansioihin kaikilla on pääsy ja muokkausoikeudet. Kun lähdin käyttämään OneNotea muutama vuosi sitten, aloitin rakenteen luomisen tyhjästä ja vähitellen olen löytänyt sopivimmat keinot OneNoten käytössä hallinnollisten asioiden apuna. En luopuisi enää OneNoten käytöstä, se on helpottanut arkea suunnattomasti.”

Tuija:

”Meni puoli vuotta, ennen kuin uskalsin ottaa OneNoten käyttöön. Se vaati kypsyttelyä, sillä kyseessä oli toiminnan muutos. Aluksi kokeilin valmista mallia ja pikkuhiljaa muokkasin siitä omannäköisen. Kutsuimme muita rehtoreita seuraamaan työskentelyä pöydän ääreen. Kun nähdään, mihin kaikkeen siitä voi olla apua, käyttöönotto on helpompaa. Suosittelen erityisesti rehtoritiimien käyttöön ja vesopäivien sisältöjen suunnitteluun. Rehtorin välttämätön ”lahja” opettajille yhteisopettajuuden ja yhteissuunnittelun mahdollistamiseksi!”

OneNote Staff Notebookin voi ottaa käyttöön osana Office365 Education-pakettia.
Tutustu käyttöönottoon tämän esityksen kautta (Englanniksi)
Kouluttaudu ja ansaitse badgeja kaikille avoimessa kansainvälisessä Opettajayhteisössä! Haluatko jakaa oman OneNote-vinkkisi blogissa? Ota yhteyttä: marianna.halonen@microsoft.com.

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s