Hour of Code 9.-luokkalaisen silmin

Kävin kouluni kanssa Microsoftin ja Nuori Yrittäjyys ry:n järjestämässä Hour of Code -tapahtumassa joulukuun alussa. Microsoft Flux -yhteisötilassa järjestettyyn tapahtumaan oli kokoontunut tietotekniikasta ja koodauksesta kiinnostuneita oppilaita ja opettajia Helsingin eri kouluista. Tapahtumassa työskenneltiin neljällä eri työpisteellä, joilla tutustuttiin esimerkiksi yksinkertaisen robotin ohjelmointiin, kryptaukseen ja pelien ohjelmointiin. Työpisteet oli suunniteltu hyvin: vaikka en ollut ikinä ennen ohjelmoinut, pääsin asiaan hyvin sisään ja lopulta voitin jopa t-paidan Minecraft-tutorialilla tehtyjen kenttien ohjelmointikilpailusta. Vaikka kuulemani mukaan kokeneemmille koodaajille jotkin tehtävät olivat varsin helppoja, tapahtuma oli mielestäni yleisesti oikein onnistunut. 

Tapahtuma sai minut ajattelemaan koodauksen ja tietotekniikan asemaa. Käytämme päivittäin laitteita, joiden takana on monimutkaista koodia, mutta minun 15 ikävuoteni aikana saamani kokemus koodaamisesta oli sanalla sanoen olematon. Hour of Code oli käytännössä ensimmäinen kurkistukseni koodauksen maailmaan. 

hoc2

En ole tietotekniikkaosaamiseni suhteen harvinainen muinaismuisto, vaan osa nuorten enemmistöä, jonka kokemus esimerkiksi juuri koodaamisesta on varsin pieni. Minunkin kaveripiirissäni on toki nuoria, jotka harrastavat koodausta, mutta he ovat oman kokemukseni mukaan selkeä vähemmistö. Missä piilee ongelma – vai onko mitään ongelmaa olemassakaan?

Kysymys on ajankohtainen, sillä uuden opetussuunnitelman myötä ohjelmointia aletaan opettaa osana matematiikan opetusta ykkösluokalta lähtien. Muutos saattaa kuulostaa radikaalilta, mutta se on hyvin perusteltu – ohjelmoinnin perusperiaatteiden ymmärtäminen kuuluu eittämättä nykyhetken yleissivistykseen. Tapahtumassa mukana ollut oma matematiikan ja fysiikan opettajani Juhana Marjomäki on samoilla linjoilla; hänen mukaansa muutos olisi ollut tervetullut jo aikaisemmin.

Kehittääkö koodauksen opetus täysin uudenlaista tietotekniikan erikoisosaamista? Heikentyvätkö nuorten perinteisen matematiikan taidot, kun koodaus korvaa osan sen opetuksesta? Muodostuuko ikäluokkien välille selkeitä eroja? Miten opettajat sopeutuvat? Näihin kysymyksiin saamme vastauksen seuraavan vuosikymmenen aikana.

Lassi Laakso, Kulosaaren yhteiskoulun yhdeksäsluokkalainen

Lue myös: Kaikki koodaamaan: kansainvälinen Hour of Code -viikko kannustaa ohjelmoinnin opetteluun
Lue myös: Microsoft haastaa suomalaiset koodaamaan Minecraft Hour of Code tutorialin avulla

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s