Kirkkojärven 3.-luokkalaiset vastasivat ilmastonmuutoksen haasteeseen

Viime syksynä Espoon Kirkkojärven 3.-luokkalaiset osallistuivat Deep Challenge -ilmastonmuutoshaasteeseen.

Deep Challenge kuului osaksi Microsoftin yhteiskuntavastuuohjelma Oppimisen Pohjantähden New Pedagogies for Deep Learning -pedagogiikkaa. Haasteessa oppilaat etsivät ensin tietoa ja tutustuivat käsiteltävään aiheeseen muun muassa haastattelemalla asiantuntijoita Skypen avulla, sitten he suunnittelivat ratkaisun yhteen teemaan liittyen (esimerkiksi asuminen, energia, liikenne ja ruoan tuotanto) ja rakensivat ja mallinsivat sen tulevaisuuden kaupungiksi 2030. Lopuksi oppilaat esittelivät projektin Espoon kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Sirpa Hertellille, joka toimii myös kestävän kehityksen ohjelmaryhmän puheenjohtajana. Hertell oli vaikuttunut oppilaiden ideoista, ja kertoi oppilaille vievänsä terveiset Espoon kunnanvaltuustoon.

Ideoita:

– Jääkaappi, joka kerää lumen (lumivoima) ja tämä käytetään jäähdyttämiseen

– Pyörät, joita poljettaessa samalla tuotetaan energiaa (voi toteuttaa myös niin, että laitetaan kouluun pyörät sisälle ja ne, jotka eivät lähde ulos välituntisin, jäävät sisään polkemaan energiaa, jolloin koulu tuottaa sähköä omavaraisesti)

-”Satelliitti”, joka kerää auringonsäteilyä ja vie alueille, jossa lämpöä tarvitaan

– Talot, joiden eristämiseen on käytetty vanhoja villapaitoja

– Huvipuistot, joissa ihmiset saavat rannekkeet, joihin kerätään ihmisten riehuessa tuottama energia.

– Kaupat, joissa kävellen ja pyöräillen kulkevat asiakkaat saavat bonusta tai alennusta (Paikannusjärjestelmän avulla kassoilla mahdollisuus valvoa, ettei asiakas huijaa)

Projekti kehitti oppilaiden taitoja globaalissa kansalaisuudessa, vuorovaikutuksessa, luovuudessa, yhteistyössä ja kriittisessä tiedon hankinnassa ja tukee näin elinikäistä oppimista.

Kiitos Tarja Kohlmann, Olli Pirskanen ja Nina Tikkanen, Kirkkojärven koulu!

Tämä tarina on osa Microsoftin Suomi 100-juhlavuoden ohjelmaa, jossa yhtenä osana on innovaatioita oppimiseen ja uuden oivaltamiseen. Oppimisen Pohjantähti huipentuu keväällä 2017 Sataan tositarinaan oppimisen muutoksesta. Tarinat tarkastelevat vaikutuksia, joita ohjelmalla on ollut niin opetuksen strategioiden kehitykseen kuntatasolla kuin opettajien ja oppilaiden työhön Suomessa.

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s