Median kuluttajista mediaosaajiksi

Ruudun valo piippaa uusia viestejä jatkuvalla syötteellä. Mitähän somessa tapahtuu tällä hetkellä?, nuori miettii. Kännykkä on esillä julkisissa välineissä, ruokapöydässä, keskusteluissa, hetken hiljaisuuden vallitessa, myös aikuisilla. Hetkessä eläminen tai hetkeen tarttuminen, Carpe Diem, tarkoittaa nykyään monelle nykyisyyteen keskittymisen sijaan tärkeimpien hetkien jakamista sosiaaliseen mediaan.

Jokaisen vastuulla on huolehtia omasta käytöksestään netissä. Sosiaalisen median aikakaudella vanhempia kuitenkin huolettaa yhä enemmän se, mitä lapset ja nuoret tekevät kännyköillään. Mediataitoviikolla 6.-12.2.2017 tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Microsoft on ollut mukana vuodesta 2008 alkaen Safer Internet Day-teemapäivässä muun muassa järjestämällä mediataitopäiviä kouluilla. Kansainvälinen Safer Internet Day on tänä vuonna 7.2.2017, jossa Microsoft on mukana muun muassa julkistamalla Digital Civility Indexin (Digitaalisen kansalaisuuden mittarin), joka mittaa riskejä verkossa. Mittari perustuu viimeaikaiseen globaaliin tutkimukseen, jossa selvitettiin teinien ja aikuisten kokemia uhkia verkossa.

Microsoftin oppilaitostiimin ohjelmapäällikkö Marianna Halonen on toiminut vuodesta

Marianna Halonen
Marianna Halonen

2008 asti mediataitokummina. Kipinä vapaaehtoistyöhön syntyi tietoturvakoulun käynnistyessä Microsoftilla. ”Tuntui luontevalta lähteä mediataitokummiksi. Olen pitänyt sittemmin useita mediataitoiltoja aiheesta, ja ne ovat olleet aina ääriään myöten täynnä. Tämä kertoo jotakin tästä ajasta: vanhemmat ovat aidosti huolissaan lastensa median käytöstä. Mediataitoilloissa antoisinta ovat keskustelut. Vanhemmat arvostavat aikaa, jolloin saavat keskustella keskenään ja ovat kiitollisia, kun näitä asioita otetaan esille”, hän sanoo. Lue Mariannan kertomus mediataitokummina toimimisesta Mediataitokoulun blogista.

Huolet esille

Halosen mukaan vanhempia huolettaa yleisimmin kännykän käyttö – mitkä ovat vanhemman oikeudet ja valtuudet katsoa lapsen kännykkää tai ottaa se pois? Millä tavalla saadaan tietää, jos lasta kiusataan netissä? Mitä pitäisi tietää uusista someilmiöistä?

”Enää ei voida erotella kännykän ja tietokoneen käyttöä, sillä älypuhelimen kautta nuorilla on jo tietokone taskussaan.  Ei voida myöskään enää sanoa, mikä on kodin ja mikä koulun vastuulla, vaan tulee tehdä enemmän yhteistyötä, sillä sosiaalista mediaa käytetään sekä kotona että koulussa.” Halosen mukaan tunneilla omia laitteita käytettäessä tulisi kertoa selkeästi käyttötarkoitus, mihin laitteita käytetään, ja että ne ovat työvälineitä siinä missä tietokoneetkin.

”Mediataidot tulisi sisällyttää opetusohjelmiin jo varhaiskasvatuksesta saakka, siinä missä muutkin taidot”, hän sanoo.

Millaisia neuvoja vanhemmille yleisimmin annetaan? ”Jos voisin antaa yhden neuvon vanhemmille ja opettajille, olisi se tämä: keskustele ja ota puheeksi ajoissa, ole kiinnostunut. Mediakasvatus on kasvatusta siinä missä käytöstavat, kuten kenkien keskelle käytävää jättämisestä huomauttaminen. Yksi viikko vuodessa ei kuitenkaan kuittaa vanhempien kasvatusvastuuta, vaan aidosti kiinnostuneen vanhemman luo on myöhemmin helppo tulla pyytämään apua.”

Myös toinen neuvo hänellä on: Mieti hetki omaa käytöstäsi. ”Millainen mediamalli olet lapselle tai nuorelle? Vaaditko nuorelta tiukkaa kuria samalla, kun roikut itse somessa? Vaaditko erilaista käytöstä kuin mitä itse teet? Kerrotko positiivisesti ja arvostavasti sosiaalisista verkostoista ja ammatillisesta kehittymisestä verkossa lapselle?”

”Ihanteellistahan olisi, jos jatko-osana vanhempainillalle järjestettäisiin vanhempien ja lasten yhteinen workshop, jossa keskusteltaisiin aiheista yhdessä ja tehtäisiin yhteisiä tehtäviä ja pelisääntöjä. Erityisesti teini-ikäiset tytöt haluavat kuulla neuvoja esimerkiksi häiritsevien yhteydenottojen estämiseksi”, Halonen päättää.

***

Alta voit tallentaa itsellesi infograafin, jossa on pääpiirteet turvalliseen netin käyttöön. Se on toteutettu osana Oppimisen Pohjantähti -ohjelmaa. Laitetaan hyvä kiertämään!

Kiinnostuitko mediataitoillasta vanhemmille? Haluaisitko järjestää mediataitoillan omalla koulullasi? Heräsikö kysymyksiä mediataidoista? Ota yhteyttä: marianna.halonen@microsoft.com.  

Linkkejä:

Hyödyllinen ohjekirja keskustelun pohjaksi on mediakasvattajan opas. Se sisältää vinkkejä mediakasvatukseen ja muun muassa tietosuojaan, sosiaalisen median käyttöön ja ikärajoihin.

Pelikasvattajien sivusto

Ladattava pelikasvattajan käsikirja

MLL:n vanhempainnetti

Digisammon takojat – digikasvattajien materiaali, jonka tavoitteena on tukea aktiivista ja vastuullista kansalaisuutta ja tarjota työkaluja digitaalisen ajan tiedon- ja elämänhallintaan. Materiaali soveltuu alakoulun viimeisten luokkien ja yläkouluikäisten ja sitä vanhempien mediakasvatuksen tueksi.

Mediataitokoulu: Materiaaleja vanhemmille, opettajille, lapsille ja nuorille

Keskustele:
#SID2017
#SaferInternetDay

#Mediataitoviikko
#uusioppiminen

One comment

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s