Sujuvaa oppimista Lapunmäen koululla

Malliesimerkki oppimisen uudistamisesta löytyy Konnevedeltä Lapunmäen koululta. Siellä koko koulun systemaattinen Windows 10 -käyttöönotto sekä koulutukset tuovat helpotusta arkeen. Petri Lounaskorpi, tuore MIEExpert-opettaja kertoo, kuinka he sen tekivät.

”Tavoitteena ja konseptina meillä on ollut koulun suunnittelussa ”2030-luvun koulu”. Uudessa koulussamme luokat ovat langattomia kaikki materiaalit pilvessä ja laitteet aina saatavilla. Kaikissa opetustiloissa on isot 82 tuuman kosketusnäytöt. Käytämme Surface Pro 3 laitteita, joilla oppilaat ja opettajat kirjautuvat Office 365-tunnuksella Windows 10:n, jolloin samalla kirjautumisella aukeaa Office 365, Pedanet, henkilökohtaiset oppimateriaalit ja Sanoma Pro -materiaalit.

Olemme lähestyneet uutta oppimista pitkän tähtäimen strategialla, joka on hyvin pitkälle mietitty. Siinä on huomioitu opettajien täydennyskoulutus, opetussuunnitelman kehitystyö sekä järjestelmän käytettävyys. Käyttöönoton myötä kaikki opettajat on koulutettu työajalla (oppituntien aikana) ulkopuolisen kouluttajan avulla. Tulokset tästä ovat olleet erittäin hyvät, sillä järjestelmät ovat 6 kuukauden käyttöönoton ja koulutusten jälkeen täysin käytössä. Opettajien koulutuksissa keskityttiin aluksi perusasioihin, kuten järjestelmän toimintaan, kirjautumiseen ja ohjelmien tehokkaaseen hyödyntämiseen. Kun rutiinit olivat hallussa, siirryttiin opettelemaan pedagogisia malleja ja ratkaisuja kuten OneNoten käyttöä.

Uudistuksen myötä mm. salasanaongelmat ovat ratkenneet ja yhteisten rutiinien kautta osaaminen karttunut ja toimintatavat vakiintuneet. Uusia työtapoja on kehitetty ja otettu käyttöön, esimerkiksi järjestelmässämme opettajan on mahdollista saada kaikkien oppilaiden näytöt joko yksi kerrallaan tai kaikki yhdessä isolle näytölle esitettäväksi. ”Oppilaat ovat tykänneet, kun ovat saaneet kerättyä tuotoksiaan yhteen paikkaan OneNoteen, myös digitaalinen kynätyöskentely innostaa monia oppilaita.”

Äidinkielen ja musiikin opettaja Satu Karonen kertoo, kuinka esseitä ja kirjoitustehtäviä on yhdistelty äidinkielessä. ”Swaylla olemme rakentaneet musiikin, kuvataiteen ja historian eri aikakausia yhdistäviä tehtäviä. Eri oppitunneilla täydennetään samaa Sway-tiedostoa, ja näin saatu rakennettua oppisisällöistä isompia kokonaisuuksia.”

Katso tuore video uudesta oppimisesta Lapunmäen koululla:

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s